Pages

Sunday, March 20, 2011

Melentur Diri

Semakin lama aku merenung diri ini

Semakin ia mendesak aku untuk berubah

Semakin jauh aku dari lamunan itu

Semakin rindu aku padaNya


Tiap detik aku mengira usiaku yang luput dimamah masa

Tiap itu juga aku mencari guru yang sejati dan penyayang

Tiap itu juga aku menguatkan semangatku untuk amalkannya

Tiap itu juga aku kecundang dek musuh hakikiku


Lihatlah kebenaran yang sudah terbentang untukmu

Lihatlah apakah kesannya yang akan terjadi

Lihatlah pada masa hadapan apa yang akan terjadi

Lihatlah pada diri jika kau ingin berubah


Perubahan tidak terjadi pada yang pengecut

Perubahan tidak terjadi tanpa kesedaran

Perubahan tidak diperlukan jika kau malas untuk berubah

Perubahan terjadi bagi yang berani menanggung risikonya

No comments: